100 évvel ezelőtt, ezen a napon született Friedrich Dürrenmatt, svájci német drámaíró, elbeszélő. Drámaíróként Brecht óta a német nyelvterület világszerte legsikeresebb drámaírója.
Irodalmi őseinek Plautust, Molière-t,,
Shaw-t, Wildert tartotta, de életművére Brecht gyakorolta a legnagyobb hatást,
mely elsősorban a közéleti problematika állandó fölvetésében jelentkezik.
1959-ben a mannheimi Schiller-díjat,
1960-ban a svájci Schiller-alapítvány nagydíját nyerte el. A Schiller-díj
átvételekor mondta: „A forradalmárok ama
régi hittétele, hogy az ember képes és köteles megváltoztatni a világot, az
egyén számára megvalósíthatatlanná lett, érvényét vesztette, ez a tétel már
csak a nagy tömegek számára használható jelszó, politikai robbanótöltet, a
sokaság hajtóereje, az éhezők szürke hadseregeinek reménye. A rész nem olvad
többé az egészbe, az egyén a közösségbe, az ember az emberiségbe. Az egyén
számára nem marad más, mint a tehetetlenség, az az érzés, hogy figyelmen kívül
hagyják, hogy nem szólhat bele a dolgokba, hogy le kell buknia a felszín alá,
ha nem akar végleg elmerülni.” (enciklopedia.fazekas.hu)
azonban a zseniális dramaturgiai ötlet helyenként háttérbe szorítja a valódi konfliktust, a fizikusok erkölcsi felelősségének problémáját. A darab a modern tudományos világnézetek csődjéről szól. Cselekménye a felelősség elől bolondokházába menekült tudósok körül forog, s ez az idegszanatórium tágul őrült világunk szimbólumává, melyben elmebetegek a világ felrobbantásán munkálkodnak, s a „józanok” az őrültek házába menekítik gondolataikat, nehogy embertársaik ártalmára legyenek.
A történetet máris elolvashatod innen:
Friedrich Dürrenmatt: A fizikusok
Kedvcsinálóként pedig egy kolozsvári középiskolába invitállak, ahol a diákszínjátszó csoport tűzte műsorára a dráma előadását: