Meghívó

"Hiszem, hogy amikor valaki könyvet olvas, a fejében megszületik a saját filmje, arcot teremt a szereplőknek, megrendezi a jeleneteket, hallja a hangokat, érzi a szagokat. És pontosan emiatt van az, hogy ha valaki megnézi a filmes változatát egy könyvnek, ami tetszett neki, mindig csalódottan jön ki a moziból, és mindig azt mondja: a könyv sokkal jobb volt".

Paulo Coelho


2021. március 1., hétfő

Barényi Béla

 

Barényi Béla feltaláló, mérnök, az autós törési teszt és a gyűrődési zóna kifejlesztője 114 évvel ezelőtt ezen a napon született.

Ferdinand Porsche elkésett: amikor a harmincas években bemutatta az első Bogárhátú terveit, az osztrák-magyar születésű mérnök már öt évvel megelőzte. Mégis a német konstruktőr nevét ismerte meg a világ; igaz, később Barényi Béla jobb, biztonságosabb modelljét gyártották.

A háttérbe szorított szakembernek csak hosszadalmas perek után szolgáltattak igazságot. Barényi nevét hiába keressük a rekordok könyvében, pedig sokkal több találmánya volt (mintegy 2500), mint a csúcstartónak kikiáltott Edisonnak (1350).

Barényi a bécsi műszaki főiskola elvégzése után az Austro-Daimler, majd az Adler autógyárak alkalmazásában állt, és már pályája kezdetén minden szabadidejét egy olcsó népautó megalkotásának szentelte. 1924-1925-ben, alig húszévesen már felvázolta az első terveit, 1929-ben pedig közzé is tette azokat, szabadalmi jogot azonban nem formált rájuk, így azt bárki szabadon adaptálhatta.

Harmincöt éven át dolgozott a Mercedes- Benz munkatársaként, és főként a baleseti kockázatok minimalizálásával foglalkozott. Ő fejlesztette ki - még 1925-ben - a két részből álló kormányművet, amelynek köszönhetően a vezetőt ütközéskor nem fenyegeti a fel- nyársalás veszélye.

A leleményes közlekedési újító munkásságát ma már egy müncheni múzeum őrzi. Múlhatatlan érdemeit csak halála előtt három évvel ismerték el Detroitban.  (library.hungaricana.)

A gyűrődő zóna, a biztonsági kormányoszlop, a kormány- kerék-ütközőlap, a biztonsági utascella vagy az oldalsó ütközésvédelem mind Barényi találmánya. Még ma is ezek számítanak az autóbiztonság alapjainak, egyben azt is mutatják, milyen szorosan összefonódik egymással a járműbiztonság és a Mercedes-Benz története.

Egyéb előremutató fejlesztéseinek - mint amilyen az A-osztályos Mercedes szendvicspadló-koncep- ciója vagy a balesetre felkészítő PRE-SAFE biztonsági rendszer - köszönhetően ma is a biztonsági fejlesztés éllovasának számít a stuttgarti márka.

Eleinte mindössze négy főből állt az 1939-ben megalakult biztonsági fejlesztőrészleg, melynek munkáját az Ausztriában született, magyar származású, Barényi irányította. Már egy év elteltével bemutatta az első olyan személygépkocsi-prototípust, amely balesetbiztos padlólemezzel, alaktartó utascellával és különleges oldalvédelemmel készült. A negyvenes években fejlesztette ki és 1952 augusztusában szabadalmaztatta a Barényi a munkájáért kapott számtalan elismerés egyikével gyűrődő zónát, amelyet a Mercedes-Benz először 1959-ben alkalmazott a sorozatgyártású 220-as típuson. (UjSzo 2007)

A Mercedes 1991-ben egy egész reklámmal (mostanra pedig már egy teljes aloldallal is) tisztelgett előtte. Az ismeretlen magyarok című cikkben továbbiakat is olvashatsz és e filmeket is megtekintheted a "Bogár" atyjáról.