Barényi Béla feltaláló, mérnök, az autós
törési teszt és a gyűrődési zóna kifejlesztője 114 évvel ezelőtt ezen a napon
született.
Ferdinand Porsche elkésett: amikor a harmincas
években bemutatta az első Bogárhátú terveit, az osztrák-magyar születésű mérnök
már öt évvel megelőzte. Mégis a német konstruktőr nevét ismerte meg a világ;
igaz, később Barényi Béla jobb, biztonságosabb modelljét gyártották.
A háttérbe szorított szakembernek csak
hosszadalmas perek után szolgáltattak igazságot. Barényi nevét hiába keressük a
rekordok könyvében, pedig sokkal több találmánya volt (mintegy 2500), mint a
csúcstartónak kikiáltott Edisonnak (1350).
Barényi a bécsi műszaki főiskola elvégzése
után az Austro-Daimler, majd az Adler autógyárak alkalmazásában állt, és már
pályája kezdetén minden szabadidejét egy olcsó népautó megalkotásának
szentelte. 1924-1925-ben, alig húszévesen már felvázolta az első terveit,
1929-ben pedig közzé is tette azokat, szabadalmi jogot azonban nem formált
rájuk, így azt bárki szabadon adaptálhatta.
Harmincöt éven át dolgozott a Mercedes-
Benz munkatársaként, és főként a baleseti kockázatok minimalizálásával
foglalkozott. Ő fejlesztette ki - még 1925-ben - a két részből álló
kormányművet, amelynek köszönhetően a vezetőt ütközéskor nem fenyegeti a fel-
nyársalás veszélye.
A leleményes közlekedési újító munkásságát ma már egy müncheni múzeum őrzi. Múlhatatlan érdemeit csak halála előtt három évvel ismerték el Detroitban. (library.hungaricana.)
A gyűrődő zóna, a biztonsági kormányoszlop, a kormány- kerék-ütközőlap, a biztonsági utascella vagy az oldalsó ütközésvédelem mind Barényi találmánya. Még ma is ezek számítanak az autóbiztonság alapjainak, egyben azt is mutatják, milyen szorosan összefonódik egymással a járműbiztonság és a Mercedes-Benz története.
Egyéb előremutató fejlesztéseinek - mint
amilyen az A-osztályos Mercedes szendvicspadló-koncep- ciója vagy a balesetre
felkészítő PRE-SAFE biztonsági rendszer - köszönhetően ma is a biztonsági
fejlesztés éllovasának számít a stuttgarti márka.
Eleinte mindössze négy főből állt az
1939-ben megalakult biztonsági fejlesztőrészleg, melynek munkáját az
Ausztriában született, magyar származású, Barényi irányította. Már egy év
elteltével bemutatta az első olyan személygépkocsi-prototípust, amely
balesetbiztos padlólemezzel, alaktartó utascellával és különleges
oldalvédelemmel készült. A negyvenes években fejlesztette ki és 1952
augusztusában szabadalmaztatta a Barényi a munkájáért kapott számtalan
elismerés egyikével gyűrődő zónát, amelyet a Mercedes-Benz először 1959-ben
alkalmazott a sorozatgyártású 220-as típuson. (UjSzo 2007)
A Mercedes 1991-ben egy egész reklámmal (mostanra pedig már egy teljes aloldallal is) tisztelgett előtte. Az ismeretlen magyarok című cikkben továbbiakat is olvashatsz és e filmeket is megtekintheted a "Bogár" atyjáról.