Gottlieb Daimler német gépészmérnök, az
autózás úttörője 187 évvel ezelőtt született ezen a napon. Stuttgarti mérnöki
tanulmányai után Angliában és Franciaországban ismerkedett meg közelebbről a
szerszámgépgyártással. Hazatérése után a karlsruhei gépépítő társulat
műhelyfőnöke lett.
Daimler és a tőle mindössze 120
kilométerre, az ugyancsak németországi Mannheimben dolgozó Carl Benz is egy
olyan benzinmotoros járművön dolgozott, melyet nem lovak húznak. Valószínűleg
soha nem ismerték egymást személyesen, mégis ők számítanak a Daimler AG
(korábban Daimler-Benz) alapítóinak. Járműveikhez Nikolaus August Otto
találmányát, a belső égésű motort használták fel.
A jómódú Daimler a Stuttgart melletti Bad
Cannstatt-ban vásárolt egy villát, és itt dolgozott Wilhelm Maybach
konstruktőrrel együtt. Izzófejes gyújtás segítségével egy gyorsjárású
erőforrást fejlesztettek ki, amely később a Reitwagent hajtotta. . Ez olyan -
úszó rendszerű – porlasztó volt, amely lehetővé tette, hogy benzint
használjanak üzemanyagként. (A porlasztó végleges megoldása a magyar Bánki
Donát és Csonka János nevéhez fűződik.)
A hasonlatosság miatt Standuhrnak (azaz
állóórának vagy nagypapa órájának) nevezett egyhengeres, négyütemű motor
hengerűrtartalma 264 köbcenti, végsebessége 12 km/óra volt, mindössze fél
lóerős teljesítményét 600-700-as percenkénti fordulatszámon adta le. A
motorkerékpár elindítása elég körülményes volt, melynek során a lónyeregre
emlékeztető ülést az erőforrásra rögzítették, ami így gyakorlatilag a vezető
lábai között dolgozott, nem kevés hőt kibocsátva.
1885. április 3-án szabadalmi oltalmat
kapott motorjuk erejét úgy tették próbára, hogy egy kerékpárszerű járműre
szerelték fel, így született meg a világ első belső égésű motorral hajtott,
önerőből mozgó járműve, a motorkerékpár.
Daimler bízott abban, hogy ha az ember a
maga hajtotta kerékpáron nem borul fel, akkor a motor hajtotta biciklin is a
nyeregben marad. A biztonság kedvéért a járművet két kis segédkerékkel is
ellátták, 1885. november 18-án a Cannstatt és Untertürkheim közötti útszakaszon
tesztelték, a nyeregben Daimler 17 éves fia, Paul ült. A néhány kilométeres
kirándulás közben a motor fölötti ülés átmelegedett és meggyulladt, de nagyobb
baj nem történt.
Ez volt az első motorkerékpár, de
valójában sokkal többet jelentett ennél. Ez volt az első belső égésű motorral
felszerelt, önerőből közlekedő jármű is egyben. Az „automobil” szó „önerőből
mozgót” jelent, így tehát Daimler Reitwagenét nevezhetjük az első automobilnak
is.
Továbbiakat még olvashatsz a Mult-kor és az Autotechnika cikkében. Ez utóbbi folyóirat nyomtatott változatát könyvtárunkban is megtalálod.