Meghívó

"Hiszem, hogy amikor valaki könyvet olvas, a fejében megszületik a saját filmje, arcot teremt a szereplőknek, megrendezi a jeleneteket, hallja a hangokat, érzi a szagokat. És pontosan emiatt van az, hogy ha valaki megnézi a filmes változatát egy könyvnek, ami tetszett neki, mindig csalódottan jön ki a moziból, és mindig azt mondja: a könyv sokkal jobb volt".

Paulo Coelho


2020. december 16., szerda

Beethoven

 


„Az ember hivatása, hogy megismerje az igazságot, szeresse a szépet, kívánja a jót, és cselekedje a legjobbat.”

250 évvel ezelőtt ezen a napon született Ludwig van Beethoven, aki Joseph Haydn és Wolfgang Amadeus Mozart mellett a bécsi klasszika harmadik nagy alakja.

Ha zenéjét hallgatjuk, R. Roldan francia író szerint: "Ez egy szavak nélküli monológ, egy igazi, csodálatos vallomás, amelynek hasonlói megtalálhatók a zenében ... egyetlen szó sincs, de ez a mindenki számára érthető zene" ...

Beethoven egyik legnagyszerűbb kompozíciója a CISZ-MOL, vagy „HOLDFÉNY”SZONÁTA. A zene az első tétel alkonyati hangulatot idéző kezdetétől a kirobbanó zárótétel végéig telve van szenvedéllyel és teljesen romantikus.

Rendhagyó mű, a szonáta műfaján belül. Az elejére Beethoven a „Sonata quasi una Fantasia” (mint egy fantázia) alcímet írta, és ennek megfelelő a formálása: a tételek szoros összekapcsolása, valamint az első tételnek a szonátaformától eltérő szerkesztése.

Giulietta Guicciardi grófnő, akinek a „Holdfény”-szonáta ajánlása szól, egy ideig úgy szerepelt a Beethoven-irodalomban, mint a híres „halhatatlan kedves” megtestesítője. A valóságban a fiatal grófnőnek – aki egy ideig Beethoven tanítványa volt – éppoly kevés köze volt e sokat emlegetett eszményképhez, mint magának a cisz-moll szonáta alkotójának a mű híres melléknevéhez. Az 1801-ben keletkezett szonáta első tételét Ludwig Rellstab, a költő a holdfényes Vierwaldstätti tóhoz hasonlította, innen származik a kompozíció nagy keletnek örvendő mellékneve. Kevésbé ismeretes a szonáta első tételének az a másik interpretációja, amely állítólag magától a zeneköltőtől származott (egy elveszett levelében utalva erre): eszerint J. G. Seume Die Beterin (Az imádkozó leány) című költeménye ihlette a második „fantáziaszonáta” Adagióját. A darab zenetörténeti esemény. A 19. század kapujában ebben születik meg a dal szöveg nélkül, ami oly divatos lesz a romantika műhelyeiben. A .zeneora.hu  és a  parlando.hu  oldalon elemzést is olvashatsz a darabról.

            Most utazzunk el Alsókorompára, ahol a helyi Brunswick-kastélyban többször is vendégeskedett Ludwig van Beethoven és eredjünk a legendák nyomába! 


Az egyik legenda szerint, vendéglátója unokahúgához írta a Holdfény szonátát. E kastélyban töltötte ugyanis a nyarakat Julietta Guicciardi, Brunswick József húgának, a lánya is, és 1800 vagy 1801 nyarán itt találkozott Beethovennel. A kerti zenepavilonban vagy a kastélyhoz tartozó színházban rendszeresen tartottak esti hangversenyeket Brunswickék, és azon a nyáron feltehetően sokszor muzsikált nekik Ludwig van Beethoven. A gyönyörű dallamok az akkor tizenhét éves Julietta szívét hamar meglágyították, de a család a társadalmi különbségek miatt ellenezte a románcot. Hogy távol tartsák a bohém zeneszerzőt, a kertész házában szállásolták el, és még a kastélyra néző ablakokat is befalaztatták.  A beteljesületlen szerelemből született a Holdfény szonáta, amelyet 1802-ben Beethoven nyíltan Julietta Giucciardinak ajánlott, de realitásérzékére vall, hogy egyik barátjának írt levelében maga is bevallotta: „Egy kedves, varázslatos lány szeret engem, és én is szeretem őt… Sajnos nem az én osztályomból való, és egyébként sem nősülhetnék még…”

A legenda másik verziója szerint Brunswick József másik unokahúga, Brunswick Antal korán megözvegyült lánya, Deym Jozefin lobbant szerelemre Beethoven iránt. A fiatalasszony férje miatti gyászában vigasztalódni érkezett Alsókorompára, ami túl jól sikerült, a fiatalasszony és a zeneszerző a park fűzfáinak odvába rejtették egymáshoz írt levélkéiket. A románc kiderült, és a család gyorsan férjhez adta az engedetlen Jozefint. Brunswickék annyira szégyellték a rangon aluli kapcsolatot, hogy minden írásos nyomát eltüntették, Beethoven még a Jozefinhez írt és egyetlen operáját, a Leonora-Fideliot is csak az asszony öccseinek, Ferencnek és Józsefnek ajánlhatta. A Jozefinhez írt levelek azonban egy svájci gyűjtőhöz, tőle pedig a bonni múzeumba kerültek, és 1957-ben nyilvánosságra hozták a kutatók. A tizenhárom levél mindegyike mély vonzalomról tanúskodik, de még ezek sem bizonyítják, hogy valóban Deym volt a halhatatlan kedves. Azon a levélen, amelyben Beethoven ezt a megszólítást használta, sem a keltezés helye és ideje, sem címzett nem szerepel, és így a halhatatlan zeneszerző nagy szerelmének kiléte továbbra is a zenetörténet egyik legnagyobb rejtélye marad. (ujszo.com

Zárszóként mi is következhetne, mint a szonáta meghallgatása: