Meghívó

"Hiszem, hogy amikor valaki könyvet olvas, a fejében megszületik a saját filmje, arcot teremt a szereplőknek, megrendezi a jeleneteket, hallja a hangokat, érzi a szagokat. És pontosan emiatt van az, hogy ha valaki megnézi a filmes változatát egy könyvnek, ami tetszett neki, mindig csalódottan jön ki a moziból, és mindig azt mondja: a könyv sokkal jobb volt".

Paulo Coelho


2020. december 7., hétfő

A kormányozható léghajó feltalálója



160 évvel ezelőtt 1850. december 7-én Keszthelyen született Schwarz Dávid. Iskolái után erdészetnél dolgozott. Érdeklődése az erdőkitermelésen használt gépek nyomán fordult műszaki kérdések felé. Első léghajóterveit a bécsi hadügyminisztérium elutasította, ezután az orosz kormánynak ajánlotta fel azokat. 1892-től két évig Szentpéterváron dolgozott, de hiába költött el 77 ezer rubelt, a hidrogén töltését nem tudta megoldani.

1895-ben Berlinbe települt át, merev rendszerű, könnyűfémből épített kormányozható léghajója felkeltette a porosz hadügyminisztérium érdeklődését is. Pénzt azonban nem adtak rá, mert a találmányt katonai célokra alkalmatlannak találták. Schwarz ötlete volt a merev alumínium váz és az erre feszített szivar alakú, vékony alumíniumlemezzel borított, hidrogénnel töltött hajótest is. A léghajót és a gondolát kötelek helyett szilárd rudakkal kapcsolta össze, a töltést gázrekeszek segítségével tette biztonságosabbá, a három légcsavar meghajtását négyhengeres, vízhűtéses robbanómotor biztosította.

Schwarz a léghajózás valamennyi alapvető kérdését megoldotta, 1896. októberi első repülési kísérlete


csak a nem megfelelő tisztaságú, így elégtelen felhajtóerejű hidrogéngáz miatt vallott kudarcot. Mire azonban az ipar megfelelő minőségű gázt tudott előállítani, Schwarz Dávid 1897. január 13-án Bécsben meghalt. A munkálatok utolsó részleteit özvegye irányította. A magyar feltaláló szerkezete 1897. november 3-án tette meg első és egyben utolsó próbarepülését Berlinben, a tempelhofi repülőtéren. A 3500 kilós jármű egy perc alatt 100 méterre emelkedett, majd 400 méteres magasságot ért el. Az erős szél miatt azonban le kellett ereszkednie, emiatt a pilóta hirtelen túl sok hidrogént engedett ki a ballonból. A gép zuhanni kezdett és a földhöz csapódott.

A közönség soraiban ott volt Ferdinand Zeppelin gróf, aki a bemutató után Schwarz Dávid özvegyétől megvette a léghajó összes szabadalmát, és ezek alapján alkotta meg a róla elnevezett léghajótípust. 1900-ban sikerült először merev testű, kormányozható léghajót építenie.

A Schwarz-féle léghajó alakra és szerkezetre az 1914 körül szolgálatba állított Zeppelin-féle gépek elődjének tekinthető. Források: a mult-kor.hu és a cultura.hu cikkei.